PROFILAKTYKA SPOŁECZNA I RESOCJALIZACJA
KONCEPCJA STUDIÓW w ramach specjalności
Studenci kierunku Pedagogika specjalność Profilaktyka społeczna i resocjalizacja zostanie wyposażony w kluczowe dla pedagoga tej specjalności umiejętności diagnozowania zjawisk patologii społecznej, wykorzystywania w praktyce metod, technik i środków interwencji socjalnej oraz narzędzia realizacji profilaktyczno-prewencyjnych programów środowiskowych. Program studiów obejmuje również przygotowanie studenta do bezpośredniej pracy w środowiskach wymagających wsparcia pedagogicznego, a także zasady poradnictwa pedagogicznego, rozwiązania prawne w dziedzinie resocjalizacji oraz kształtowanie umiejętności nawiązywania, organizowania i podtrzymywania współpracy międzynarodowej z zakresu profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Studenci zostaną wyposażeni w odpowiednie narzędzie do rozwiązywania i diagnozowania problemów społecznych, organizacji środowiska społecznego osób i grup doświadczających problemów społecznych oraz reagowania na problemy społeczne, powstałe w konsekwencji patologii społecznych.
Studia w ramach specjalności koncentrują się głównie na wiedzy z zakresu:
- Psychologii,
- Pedagogiki,
- pojęć i systemów pedagogicznych,
- teoretycznych podstaw wychowania i kształcenia,
- historii myśli pedagogicznej,
- biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania,
- profilaktyki społecznej,
- patologii społecznej,
- nauki o komunikowaniu,
- treningu interpersonalnego i mediacji,
- andragogiki,
- wiktymologii,
- diagnostyki pedagogicznej.
PERSPEKTYWY ZAWODOWE
Absolwenci specjalności zostaną zapoznani z problematyką przestępczości, uzależnień, zachowań dewiacyjnych, dysfunkcji rodziny, migracji i związanej z nią społecznej adaptacji osób odmiennych kulturowo, a także marginalizacji społecznej, wynikającej m. in. z bezdomności lub biedy, dzięki czemu będą mogli podjąć pracę w instytucjach państwowych, samorządowych i pozarządowych lub placówkach resocjalizacyjnych.