PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZA I SENIORALNA
KONCEPCJA STUDIÓW
Podstawowym celem kształcenia studentów na kierunku pedagogika jest przygotowanie kadr do prowadzenia działalności oświatowej, organizacyjnej, terapeutyczno – rehabilitacyjnej i socjalnej. Student w trakcie nauki zdobywa wiedzę i umiejętności z zakresu nauk pedagogicznych, w tym m.in.: profilaktyki społecznej i resocjalizacji, pedagogiki specjalnej oraz terapii pedagogicznej, doradztwa zawodowego i pedagogiki pracy, pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej i pracy socjalnej, zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Studia umożliwiają organizowanie oraz prowadzenie pracy wychowawczej i dydaktycznej, kierowanie zespołami ludzkimi i placówkami oświatowymi, a także rozpoznawanie, diagnozowanie i rozwiązywanie problemów jednostek, grup i społeczności. Student posiądzie wiedzę, dotyczącą funkcjonowania publicznych i niepublicznych placówek oświatowych, opiekuńczo – wychowawczych, oraz zasad tworzenia i finansowania projektów i programów edukacyjnych. Całość kształcenia uzupełniają obowiązkowe praktyki w instytucjach i placówkach oświatowych.
Studia na kierunku pedagogika koncentrują się głównie na wiedzy z zakresu:
- psychologii
- socjologii
- filozofii
- teoretycznych podstaw wychowania
- dydaktyki
- pedagogiki społecznej
- pedagogiki specjalnej
- pracy socjalnej
- patologii społecznych i resocjalizacji
- marketingu usług dydaktycznych, pedagogiki pracy
- pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
PERSPEKTYWY ZAWODOWE
Absolwenci specjalności PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZA I SENIORALNA mogą być zatrudnieni jako :
- doradca/konsultant w ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych,
- opiekun środowiskowy w domach pomocy społecznej i środkach wsparcia społecznego,
- wychowawca/instruktor w instytucji wychowania pozaszkolnego,
- wychowawca w instytucjach pomocy społecznej,
- pracownik ośrodka interwencji kryzysowej,
- wychowawca w instytucjonalnych formach pieczy zastępczej,
- wychowawca w placówkach i ośrodkach opiekuńczych i wychowawczych,
- instruktor w organizacji pozarządowej – stowarzyszeniu, fundacji,
- streetworker,
- może także zaplanować swoją własną przyszłość i otworzyć rodzinną formę pieczy zastępczej,
- instruktor w państwowych i prywatnych domach opieki w Polsce i za granicą,
- instruktor w zakładach pielęgnacyjno – opiekuńczych,
- instruktor w domach seniora,
- instruktor w dziennych domach pomocy społecznej,
- instruktor w instytucjach i projektach służących aktywizacji i edukacji seniorów, tj. uniwersytety trzeciego wieku, akademie seniora, klub seniora itp.